به گزارش مشرق، عباس آخوندی در نشست هماندیشی با مدیران و سردبیران نشریات علمی پژوهشی معماری و شهرسازی با ابراز خوشوقتی از حضور در جمع صاحبنظران و نویسندگان معماری و شهرسازی ایران گفت: بحثهای نظری، عملی و اندیشهای معماری و شهرسازی مهم است اما آنچه برای من اهمیت بیشتری دارد این است که نتیجه این بحثها هر چه باشد در حال حاضر شهرهای ما غیرقابل سکونت است و این خطری است که همه مردم با آن مواجه هستند و این بحثها نتیجهاش باید اصلاح وضعیت موجود باشد.
*ساختمانهای خشن و عبوس و ترافیک سنگین که قابلیت زندگی را سلب کرده است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معماری تهران از نظر آلودگی هوا، ساختمانهای خشن و عبوس و ترافیک سنگین که قابلیت زندگی را سلب کرده است ادامه داد: این وضعیت در سایر کلانشهرهای ایران نیز مشهود است و دانشگاهیان ما باید به این وضعیت رسیدگی کنند چراکه این موضوع دغدغه همه مردم ایران خواهد بود.
وی با اشاره به موضوع جابجایی در شهرها افزود: موبلیتی در شهرهای ما به یک معضل جدید تبدیل شده است چه در بحث زندگی روزمره مانند نقل مکان از منزل به محل کار و بالعکس و چه در خصوص تفریح و مسافرت که این موضوع نیز باید به دلیل آنکه همه مردم ایران با آن دست و پنجه نرم میکنند مورد بحث نظریه پردازان قرار گیرد.
آخوندی با اشاره به مشکلات جابجایی در شمال شهر تهران اظهار کرد: زمانی این منطقه جای مطلوبی برای زندگی و تفریح بود ولی الان هم به خاطر آلودگی هوا و هم فروش شدید تراکم این وضعیت نتیجه عکس داده است.
وی بحث زندگی مدرن و مدرنیته را مطرح کرد و گفت: ما نمیتوانیم از مدرینته فرار کنیم این موضوع بخشی از زندگی خارجی ما است که هم در زندگی فردی و هم در زندگی جمعی ما نفوذ دارد.
آخوندی با تاکید بر اینکه اهمیت به مدرنیته به این مفهوم نیست که تسلیم آن شویم گفت: بلکه منظور آن است که باید مفهوم مدرنیته را بفهمیم و نسبت خود با آن را تعیین کنیم هر چند که کار دشواری است حتی اگر نظریه ایرانیت را قرار باشد بپذیریم حداقل شرطش فهم جهان پیرامون است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جهانی شدن در ادامه مدرنیته است خاطرنشان کرد: چه بخواهیم و نخواهیم با این موضوع مواجهیم و مجبور به واکنش در برابر آن هستیم. چه در عالم سیاست که نمونه آن مذاکرات هستهای است و اصلا شدنی نیست تا دور خود حصار بکشیم و چه در زندگی روزمره که از وسایلی مانند موبایل و سایر دستگاههای ارتباطی استفاده میکنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط سختی قرار داریم افزود: از هر زاویهای به شرایط فعلی کشور چه از زاویه نگاه سیاستگذار، چه معمار و چه شهروند نگاه کنیم شرایط عدم تعادل را در شهرسازی میبینم. شرایط ناپایدار و ضد توسعهای شهرها مسئلهای است که باید اصلاح شود که در حال حاضر در حال طی کردن دوران گذار از این شرایط هستیم ولی آنچه اهمیت دارد این است که با این شرایط به کجا حرکت میکنیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: بررسی جوامع بشری نشان میدهد که نظریه تکامل قابل قبول نیست و هیچ تضمینی نیست که اگر شرایط مطلوبی ایجاد نکنیم به نقطه مثبی برسیم. اگر نظریه تکامل درست بود ایرانیان الان سرآمد جهان بودند بنابراین این دیگ در هم جوش، در حال جوشیدن است اما اینکه به کجا میرسد معلوم نیست؛ نمیتوان سیستم را روی «خود راهبری» گذاشت و مطمئن بود به نتیجه مطلوب رسید.
وی معماری را از آن جهت که یک فیزیک قابل وارسی است نماد یک ملت دانست و گفت: آشفتگیای که در معماری فعلی شهرها داریم نتیجه آشفتگی در سبک زندگی و هویت ما است و امیدوارم بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.
*درگیر اندیشه مهاجم سوداگری شهری شدهایم
آخوندی به وضعیت 30 سال پیش کلانشهری مانند اهواز اشاره و اظهار کرد: شاید کسی باور نمیکرد که 30 سال دیگر اهواز در چنین شرایط آلودگی قرار گیرد یا اینکه تهران دیگر قابل زندگی نباشد. همچنین شهر مشهد که زمانی سراسر پارک و سرسبزی بود حال به دنبال انتقال آب از دریای عمان به آنجا باشیم. اینها نشان میدهد که معماران به عنوان دانشمندان حوزه شهری میبایست یک گفتمان سازنده را همراه با نقد بیرحمانه آغاز و مشکلات را مطرح کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تولیدات نشریات تخصصی معماری و شهرسازی که همگی بر یک موضوع با عنوان «هویت معماری و شهرسازی ایرانی و فرحبخش کردن شرایط سکونت» در شهرها است اظهار کرد: ما درگیر اندیشه مهاجم سوداگری شهری شدهایم و پیشرفت این اندیشه نشان داد که هیچ کس نمیتواند در برابر آن ایستادگی کند. سرعت تخریب این اندیشه از حمله مغولان هم بدتر بود و کشور را در شرایط بدی قرار داد.
آخوندی با تاکید بر اینکه هنوز هم کسی به این اندیشه مهاجم نمیپردازد بیان کرد: طراحان همین اندیشه مهاجم الان نظریات اصلاحی ارائه میدهند.
*ظرفیت پذیری تهران حداکثر 6 میلیون نفر بود اما اکنون 15 میلیون نفر جمعیت دارد
وی با بیان اینکه ظرفیت پذیری تهران حداکثر 6 میلیون نفر بود اما اکنون 15 میلیون نفر جمعیت دارد تاکید کرد: این در حالیست که الان سواحل خلیج فارس و دریای عمان که همه ثروت ما در این مناطق است الان جمعیتی 5 نفر در هر کیلومتر مربع دارند؛ بنابر این یک جای کار اشکال دارد و با نقدی جدی میتوان این وضع را تغییر داد.
آخوندی کشور را دارای 1339 شهر ذکر و عنوان کرد: با این حال نیمی از جمعیت ایران در 10 کلانشهر ساکن هستند و باید در یکجایی تصمیم بگیریم تا این مسیر را عوض کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل ایران درگیر شدن مردم ایران با یک دوره سخت پوپولیستی بود افزود: در پیرامون شهر تهران و در مناطقی که دسترسی به آب سخت است 240 هزار واحد مسکن مهر ساخته شد که شما اهل علم باید اندیشهای برای اصلاح این مسیر داشته باشید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
*ساختمانهای خشن و عبوس و ترافیک سنگین که قابلیت زندگی را سلب کرده است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معماری تهران از نظر آلودگی هوا، ساختمانهای خشن و عبوس و ترافیک سنگین که قابلیت زندگی را سلب کرده است ادامه داد: این وضعیت در سایر کلانشهرهای ایران نیز مشهود است و دانشگاهیان ما باید به این وضعیت رسیدگی کنند چراکه این موضوع دغدغه همه مردم ایران خواهد بود.
وی با اشاره به موضوع جابجایی در شهرها افزود: موبلیتی در شهرهای ما به یک معضل جدید تبدیل شده است چه در بحث زندگی روزمره مانند نقل مکان از منزل به محل کار و بالعکس و چه در خصوص تفریح و مسافرت که این موضوع نیز باید به دلیل آنکه همه مردم ایران با آن دست و پنجه نرم میکنند مورد بحث نظریه پردازان قرار گیرد.
آخوندی با اشاره به مشکلات جابجایی در شمال شهر تهران اظهار کرد: زمانی این منطقه جای مطلوبی برای زندگی و تفریح بود ولی الان هم به خاطر آلودگی هوا و هم فروش شدید تراکم این وضعیت نتیجه عکس داده است.
وی بحث زندگی مدرن و مدرنیته را مطرح کرد و گفت: ما نمیتوانیم از مدرینته فرار کنیم این موضوع بخشی از زندگی خارجی ما است که هم در زندگی فردی و هم در زندگی جمعی ما نفوذ دارد.
آخوندی با تاکید بر اینکه اهمیت به مدرنیته به این مفهوم نیست که تسلیم آن شویم گفت: بلکه منظور آن است که باید مفهوم مدرنیته را بفهمیم و نسبت خود با آن را تعیین کنیم هر چند که کار دشواری است حتی اگر نظریه ایرانیت را قرار باشد بپذیریم حداقل شرطش فهم جهان پیرامون است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جهانی شدن در ادامه مدرنیته است خاطرنشان کرد: چه بخواهیم و نخواهیم با این موضوع مواجهیم و مجبور به واکنش در برابر آن هستیم. چه در عالم سیاست که نمونه آن مذاکرات هستهای است و اصلا شدنی نیست تا دور خود حصار بکشیم و چه در زندگی روزمره که از وسایلی مانند موبایل و سایر دستگاههای ارتباطی استفاده میکنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط سختی قرار داریم افزود: از هر زاویهای به شرایط فعلی کشور چه از زاویه نگاه سیاستگذار، چه معمار و چه شهروند نگاه کنیم شرایط عدم تعادل را در شهرسازی میبینم. شرایط ناپایدار و ضد توسعهای شهرها مسئلهای است که باید اصلاح شود که در حال حاضر در حال طی کردن دوران گذار از این شرایط هستیم ولی آنچه اهمیت دارد این است که با این شرایط به کجا حرکت میکنیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: بررسی جوامع بشری نشان میدهد که نظریه تکامل قابل قبول نیست و هیچ تضمینی نیست که اگر شرایط مطلوبی ایجاد نکنیم به نقطه مثبی برسیم. اگر نظریه تکامل درست بود ایرانیان الان سرآمد جهان بودند بنابراین این دیگ در هم جوش، در حال جوشیدن است اما اینکه به کجا میرسد معلوم نیست؛ نمیتوان سیستم را روی «خود راهبری» گذاشت و مطمئن بود به نتیجه مطلوب رسید.
وی معماری را از آن جهت که یک فیزیک قابل وارسی است نماد یک ملت دانست و گفت: آشفتگیای که در معماری فعلی شهرها داریم نتیجه آشفتگی در سبک زندگی و هویت ما است و امیدوارم بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.
*درگیر اندیشه مهاجم سوداگری شهری شدهایم
آخوندی به وضعیت 30 سال پیش کلانشهری مانند اهواز اشاره و اظهار کرد: شاید کسی باور نمیکرد که 30 سال دیگر اهواز در چنین شرایط آلودگی قرار گیرد یا اینکه تهران دیگر قابل زندگی نباشد. همچنین شهر مشهد که زمانی سراسر پارک و سرسبزی بود حال به دنبال انتقال آب از دریای عمان به آنجا باشیم. اینها نشان میدهد که معماران به عنوان دانشمندان حوزه شهری میبایست یک گفتمان سازنده را همراه با نقد بیرحمانه آغاز و مشکلات را مطرح کنند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تولیدات نشریات تخصصی معماری و شهرسازی که همگی بر یک موضوع با عنوان «هویت معماری و شهرسازی ایرانی و فرحبخش کردن شرایط سکونت» در شهرها است اظهار کرد: ما درگیر اندیشه مهاجم سوداگری شهری شدهایم و پیشرفت این اندیشه نشان داد که هیچ کس نمیتواند در برابر آن ایستادگی کند. سرعت تخریب این اندیشه از حمله مغولان هم بدتر بود و کشور را در شرایط بدی قرار داد.
آخوندی با تاکید بر اینکه هنوز هم کسی به این اندیشه مهاجم نمیپردازد بیان کرد: طراحان همین اندیشه مهاجم الان نظریات اصلاحی ارائه میدهند.
*ظرفیت پذیری تهران حداکثر 6 میلیون نفر بود اما اکنون 15 میلیون نفر جمعیت دارد
وی با بیان اینکه ظرفیت پذیری تهران حداکثر 6 میلیون نفر بود اما اکنون 15 میلیون نفر جمعیت دارد تاکید کرد: این در حالیست که الان سواحل خلیج فارس و دریای عمان که همه ثروت ما در این مناطق است الان جمعیتی 5 نفر در هر کیلومتر مربع دارند؛ بنابر این یک جای کار اشکال دارد و با نقدی جدی میتوان این وضع را تغییر داد.
آخوندی کشور را دارای 1339 شهر ذکر و عنوان کرد: با این حال نیمی از جمعیت ایران در 10 کلانشهر ساکن هستند و باید در یکجایی تصمیم بگیریم تا این مسیر را عوض کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل ایران درگیر شدن مردم ایران با یک دوره سخت پوپولیستی بود افزود: در پیرامون شهر تهران و در مناطقی که دسترسی به آب سخت است 240 هزار واحد مسکن مهر ساخته شد که شما اهل علم باید اندیشهای برای اصلاح این مسیر داشته باشید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی